Cytat
Pomimo faktu, że kolejna generacja Microsoftowego API będzie w stanie wykorzystać ujednolicone procesory shader, co najmniej pierwszy układ Nvidii obsługujący DirectX 10 wykorzysta dedykowane procesory pixel i vertex, jak mówią plotki.

Jak donoszą nieoficjalne źródła, nowy procesor Nvidii o kodowej nazwie G80 będzie wyposażony w 48 procesorów pixel shader i nieznaną dotąd liczbę procesorów vertex shader. Układ, mimo że nie będzie korzystał z ujednoliconych procesorów które potrafią obliczać zarówno pixel jak i vertex shadery, ma obsługiwać zestaw funkcji oferowanych przez DirectX 10 razem z Shader Model 4.0.

Microsoft wprowadza zarówno ujednolicony język dla piksel i vertex shaderów w swojej konsoli Xbox 360, jak i graficzne API Windowsa Longhorna - Windows Graphics Foundation 2.0, które czasem określane jest jako DirectX 10. W wyniku tego projektanci sprzętu powinni w przyszłości dostarczyć układy z ujednoliconymi silnikami shaderów, aby bardziej efektywnie obsługiwać nowe API. Jednakże Nvidia wyraziła wcześniej opinię, że dobrze byłoby wprowadzić architekturę z ujednoliconymi procesorami shaderów 'gdy będzie to miało sens'.

"Stworzymy ujednoliconą architekturę sprzętu, gdy będzie to miało sens. Jeśli będzie możliwe stworzenie szybszego ujednoliconego sprzętu, na pewno to zrobimy. Architekturę będzie łatwiej stworzyć w przyszłości, ale nie teraz, gdy wciąż zostało tak wiele do zrobienia." powiedział w wywiadzie dla Bit-tech.net David Kirk, główny architekt w NVidii.

ATI Technologies opracowało już ujednoliconą architekturę shaderów, wykorzystywaną w procesorach graficznych Xenos w konsoli Xbox 360. Nvidia wierzy, że o wiele trudniej jest zaprojektować procesor z ujednoliconymi shaderami piksel i vertex, ponieważ nie jest łatwym zadaniem stworzenie układu odpowiednio rozdzielającego materiał do obróbki, który nadzorowałby ujednolicone arytmetyczne układy logiczne.

Nowy API DirectX 10 ma pojawić się razem z system Microsoftu Windows Vista. Nvidia nie odpowiedziała na prośbę o komentarz. To typowe, firma nie wypowiada się na temat przedpremierowego sprzętu.

Źródło: Benchmark.pl